Forandret virkelighed

By | 15. februar 2016

I 80’erne og 90’erne var virtual reality fremtiden. Lige om lidt ville det blive godt og tilgængeligt for alle. Der er lavet tonsvis af film, serier og anden fiktion om emnet. Men det blev aldrig rigtig til noget, aldrig helt godt eller tilgængeligt nok. Det var en sjov gimmick, der aldrig blev andet end det. Det kan ændre sig nu hvor Facebook har købt Oculus, men de fleste af os almindelige dødelige mangler stadig at se, hvad det egentlig går ud på.

Så kom augmented reality. Og det slog igennem. Så meget, at det nu er blevet almindeligt steder som IKEA og Lego. Reklametryksager bruger det, blandt andet ved hjælp af QR-koder,

Jeg var til Lego World i Bellacenteret for et par år tilbage, og der fik jeg virkelig øjnene op for, hvad augmented reality er og hvad man kan med det.

Helt simpelt var Lego virkelig trætte af svind, fordi folk åbnede kasserne for at se, hvad der var indeni. Det er en forståelig reaktion, især for børn. Men i stedet for at skælde sine kunder ud, fandt Lego en løsning ved hjælp af augmented reality.

I alle Lego-butikker er der et kamera og en skærm. Hvis du tager den kasse, du er interesseret i med over til kameraet og scanner den, vil skærmen vise dig den Lego-model, du kan bygge ud af klodserne i kassen. Modellen vil stå ovenpå kassen, og du kan bevæge kassen rundt for at se modellen fra forskellige vinkler. Det giver hele Lego-oplevelsen et ekstra nøk opad både for børn og forældre, og Lego oplever mindre svind efter de har indført standarden.

Augmented reality er også så småt begyndt at blive rullet ud i modeverdenen. Her kan du prøve tøj på uden rent faktisk at tage det på. Du kan dreje dig rundt og se hvordan kjolen sidder bagpå og om den er den rigtige størrelse. Og det er smart, for det giver mindre slitage på det tøj, der skal sælges.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *